Monstrul, pătratul și hohotul
De la Ion Țuculescu la Megan Dominescu, "Monstrul, pătratul și hohotul" este expoziția care reconfigurează colecția muzeului după mai bine de 5 ani de la deschidere.
MARe/Muzeul de Artă Recentă București
Monstrul, pătratul și hohotul este expoziția care reconfigurează colecția muzeului după mai bine de 5 ani de la deschidere. Este prezentată o viziune nouă asupra artei recente, de la Ion Țuculescu la Megan Dominescu, printr-o grilă interpretativă ce pune între paranteze decupajul istoric clasic.
Teza principală a acestui eseu curatorial afirmă că există două mari zone de practică stilistică în arta contemporană românească: interesul pentru formule plastice arhaice și utilizarea umorului.
Arhaicul este definit ca o modalitate artistică de a pune în scenă sacrul, de a-l face vizibil. Etimologia cuvîntului trimite către această conotație de realitate veche, esențială. Arheul este principiul vechi, generativ pentru tot ce se petrece. În practica de atelier a artiștilor există un continuu interes în a reprezenta ceea ce nu face parte din această lume familiară, ceea ce este de nedefinit, cealaltă lume, adevărata lume. Expoziția arată felul cum se organizează stilistic acest interes pentru arhaic, identificînd două mari căi de atac: monstruosul și geometricul.
A doua mare paradigmă înfățișată în expoziție este o preferință constantă pentru umor în arta plastică autohtonă. Ea are ștate vechi în perioada interbelică, dar și în generația de după Țuculescu. Devine însă mai curajoasă și mai asumată după 1989. Umorul este o strategie de supraviețuire a unor oameni din acest areal geografic, o supapă sufletească pentru a face viața sub timpuri suportabilă.
Vizitatorilor le este recomandat să înceapă expoziția de la subsolul muzeului, pentru a intra în instalația sinestezică a Victoriei Zidaru, intitulată Victoria zilei. La etajul unu arhaicul cu cele două valențe – monstruos și geometric – se prezintă ca două brațe ale aceleiași strategii. La etajul doi amestecul de arhaic-grotesc și geometric se transformă și se topește în rîs, sarcasm și hohot sumbru ce ține pînă la etajul trei, unde expoziția se încheie cu o proiecție de filme, în mini-amfiteatru.
Curator: Dan Popescu