25 septembrie \ Incepe
27 octombrie \ Incheie
MARe/Muzeul de Artă Recentă
𝟐𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟏𝟗 – 𝟐𝟕 𝐢𝐚𝐧𝐮𝐚𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟎
𝐃𝐞𝐬𝐜𝐡𝐢𝐝𝐞𝐫𝐞: 𝐦𝐢𝐞𝐫𝐜𝐮𝐫𝐢, 𝟐𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, 𝐨𝐫𝐚 𝟏𝟗:𝟎𝟎
Eveniment susținut de: Benjamin Moore Romania
Artiști: A.L.B (Andreea-Lorena Bojenoiu), Radu Comșa, Giulia Cretulescu, Roberta Curcă, Lucian Hrisav, KITRA (Kitră), Lost Optics, Florentina Otari, Pandele Pandele, Laurian Popa, Mircea Popescu, Constantin Rusu, Virginia Toma, Alexandru Wams.
GPS, Geometrii Post-Sistem este prima expoziție prospectivă organizată de către MARe/Muzeul de Artă Recentă.
De la ”Dealuri și câmpii. Ion Țuculescu și Horia Bernea” (organizată la Muzeul de Artă Craiova, în 2015), la ”Emigrarea interioară. Ștefan Bertalan” (la Muzeul Brukenthal, în 2016) sau ”Ion Grigorescu. Opera Pictată” (la MNAR, în 2017) și până la seria de expoziții temporare din 2018-2019, ”Rai din iad”, ”Tricolor” și ”Fete de vis”, prezentate la sediul MARe din București, expozițiile au fost concepute mereu retrospectiv.
Punctul de fugă a fost plasat în trecut, pentru a da adâncime analitică și contextuală conceptului curatorial, prin forarea în istoria artei românești, uneori până la mijlocul secolului 19. Demersul a fost consecvent și la nivel logistic, prin colaborarea cu peste 20 de muzee importante din țară și cu colecții private din țară și din străinătate. Protocolul curatorial al acestor expoziții a respectat mereu canonul muzeologic clasic.
În spiritul veritabilei diversități pe care și-a asumat-o de la început, acum MARe își propune să ofere nu oglinda istoricizată a unui concept, ci să prospecteze o realitate în schimbare, chiar actualitatea cea mai fierbinte a momentului artistic local, reprezentată prin lucrările celor 14 tineri artiști provenind din cele mai prolifice zone artistice la ora actuală – București, Timișoara și Cluj.
Întregul protocol muzeologic este schimbat pentru GPS – lucrările nu sunt etalate prețios, ci se dezlănțuie impetuos, înfipte în pereții muzeului, acolo unde nu te aștepți, în poziții incomode, precare și inedite, printr-o combinație de tehnici, mijloace și texturi care merg de la paie și spray la fiare și artă video. Colaborarea a fost direct cu artiștii, nu cu muzeele, iar selecția lucrărilor pre-existente s-a combinat cu producția unor lucrări noi, multe dintre ele site specific.
Ansamblul orbitează în jurul geometricului, așa cum a fost acesta reinventat în ultimul deceniu de noile practici artistice, sub presiunea complementară și formativă a graffiti-ului și a artei digitale, având ca vector contrastul dintre exterioritatea cea mai concret materială – strada, și interioritatea cea mai fantazată imaginar – virtualul internetului.
Prin lucrările celor 14 artiști, GPS cartografiază acest nou relief artistic și mentalitatea sa creatoare, în mod specific relaxată, care nu mai este prizoniera marilor teorii idealiste și progresiste ale abstracționiștilor din anii ‘60-‘70, dar nu mai are nici aspirația perfecționistă formalistă și frecvent decorativă a moderniștilor abstracți târzii, ai anilor ‘80.
GPS prezintă un segment artistic dinamic, marcat de proliferarea fără precedent a practicilor eliberate de ideologii, a tehnicilor eliberate de metodologii și a semioticilor eliberate de simbologii moralizatoare, de idealuri absolute și de militantisme exclusiviste. GPS propune o artă pragmatică, urbană, incisivă vizual și fluidă mental, deloc umorală, dar cu simțul umorului, cuprinsă de acea jubilație ce corespunde unei civilizații confuze, dar expansive.
Curatori: Erwin Kessler, Carola Chișiu, Dan Popescu